تحقیقات بازار

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

Quantitative research

In natural and social sciences, and sometimes in other fields, quantitative research is the systematic empirical investigation of observable phenomena via statistical, mathematical, or computational techniques. The objective of quantitative research is to develop and employ mathematical modelstheories, and hypotheses pertaining to phenomena. The process of measurement is central to quantitative research because it provides the fundamental connection between empirical observation and mathematical expression of quantitative relationships.


Quantitative data is any data that is in numerical form such as statistics, percentages, etc.[1] The researcher analyses the data with the help of statistics and hopes the numbers will yield an unbiased result that can be generalized to some larger population. Qualitative research, on the other hand, inquires deeply into specific experiences, with the intention of describing and exploring meaning through text, narrative, or visual-based data, by developing themes exclusive to that set of participants.[2]

Quantitative research is widely used in psychologyeconomicsdemographysociologymarketing, community health, health & human development, gender studies, and political science; and less frequently in anthropology and history. Research in mathematical sciences, such as physics, is also "quantitative" by definition, though this use of the term differs in context. In the social sciences, the term relates to empirical methods originating in both philosophical positivism and the history of statistics, in contrast with qualitative researchmethods.

Qualitative research produces information only on the particular cases studied, and any more general conclusions are only hypotheses. Quantitative methods can be used to verify which of such hypotheses are true. A comprehensive analysis of 1274 articles published in the top two American sociology journals between 1935 and 2005 found that roughly two thirds of these articles used quantitative method.

  • digital marketing
  • ۰
  • ۰

فرایند تحقیقات بازاریابی

در بازار رقابتی امروز بیش از هرموقع شناخت مصرف‌کننده و بازار آن ضرورت پیدا می‌کند. اگر تا چند سال پیش برندها و تولیدکنندگان می‌توانستند بدون تحقیقات بازاریابی و مطالعه بازار به حیات خود تداوم ببخشند، قدم نهادن در بازار رقابتی امروز بدون تحقیق و شناخت بازار و مصرف‌کننده آن با تیر زدن در تاریکی تفاوتی ندارد. به همین نسبت، پیچیدگی این مصرف‌کننده به پیچیدگی فرایندهای قیمت‌گذاری محصول، تبلیغات و بازاریابی افزوده است.
راهبر بازار، به‌عنوان یکی از مؤسسات باتجربه و فعال در خدمات کامل یا فول‌سرویس (full-service) تحقیقات بازاریابی، قصد دارد نقش خود را در ترویج فرهنگ مطالعات و تحقیقات بازاریابی ایفا کند. در این مقاله سعی می‌کنیم مبانی تحقیقات بازاریابی را یادآوری و بررسی کنیم.
اما قبل از هر مطالعه یا تحقیقی همواره پاسخ دادن به دو سؤال اهمیت دارد: اول اینکه چگونه می‌توانیم برای مطالعه‌ی موردنظرمان «تحقیقات» طراحی کنیم؟ دوم اینکه برای تکمیل این پروژه‌ی تحقیقاتی به چه اقدامات اولیه و اساسی‌ای نیاز داریم؟

در ادامه بررسی می‌کنیم که برای اجرای یک پروژه‌ی تحقیقاتی چه مراحلی را پیش رو داریم. در شکل سمت راست مراحل فرایند تحقیقات بازاریابی نشان داده شده است. در این مقاله، مرحله‌‌‌ی اول تحقیقات بازاریابی یعنی «فرمول‌بندی» را بررسی می‌کنیم. علاوه بر اینکه ترتیب این مراحل را رعایت می‌کنید، خلاق باشید و این مراحل را با نیازهای تجاری خود تطبیق بدهید. گاهی می‌توان این مراحل را به‌طور موازی انجام داد تا پروژه بعد از آغازش سرعت بگیرد.
اما پیش از آن‌که مرحله‌ی اول تحقیقات بازاریابی را بررسی کنیم خوب است به مشکلاتی که امروزه محققان بازاریابی با آن مواجه هستند و موجب می‌شود که ضرورت مبانی تحقیقات بازاریابی را دست‌کم بگیرند نگاهی بیندازیم.

مراحل فرایند تحقیقات بازاریابی

(۱) سؤال‌های مناسبی بپرسید

جوهره و اساس طراحی پروژه و قلبِ یک برنامه‌ریزی مناسب پرسیدن سؤال‌های درست است. هر پروژه تحقیقات بازاریابی منحصر‌به‌فرد است، از این رو، باید برحسب نیاز کاربران و مصرف‌کنندگان طراحی شود.

(۲) از افراد مناسبی بپرسید

هدف از طراحی نمونه تحقیق (sample) باید این باشد که فقط افرادی که مدنظر محقق هستند در نظر گرفته شوند و این افراد باید نمایانگر گروه موردنظر باشند.

(۳) به شیوه‌ی مناسبی بپرسید

اینکه فقط سؤال‌های مناسب پرسیده شود کافی نیست؛ باید سؤال‌ها را به شیوه‌ی مناسبی بپرسید. اساس طراحی پرسش‌نامه بر این اصل است (به‌زودی، در این‌باره مقاله‌ای را از راهبر بازار خواهید خواند) اگر جمله‌بندی سؤالات تحقیق بازاریابی شما برای پاسخ‌دهندگان واضح نباشد نتایج بی‌فایده‌اند. برای اینکه مطمئن شویم به پاسخ‌های موردنیازمان می‌رسیم، نیاز به آزمون‌های اولیه است.

(۴) پاسخ به سؤالات را دریافت کنید

جمع‌آوری داده‌ها محورِ تمامِ تحقیقات بازاریابی است. تکنیک‌ها باید به گونه‌ای باشند که تعداد پاسخ‌ها به حداکثر و دفعات عدم پاسخ افراد به حداقل برسند.

(۵) ارتباط پاسخ‌ها را با نیازهای مشتری یا کاربری که مورد تحقیق است مشخص کنید

به‌ندرت می‌شود که داده‌ها خودشان گویای نتایج موردنیاز ما باشند. اگر بخواهیم یک تحقیق برای سفارش‌دهنده‌ی آن ارزش بیافریند، به تجزیه‌وتحلیل مناسب داده‌ها نیاز است. خطری که در این مرحله وجود دارد این است که در عوض اینکه محقق سوار بر تکنیک‌های پیشرفته باشد، تکنیک‌های پیشرفته زمام محقق را به دست بگیرند. وقتی که یک پروژه به رویکردهای تحلیلی مناسبی نیاز دارد، قدرت تشخیصِ محقق ابزارِ باارزشی برای اوست.

 

(۶) درست انتقال بدهید، یعنی طوری که مشتری متوجه منظور شما بشود

چه پروژه‌های خوبی از بین رفته‌اند! فقط به این دلیل که اطلاعات گزارش‌شده به مشتری برای او قابل‌درک نیست. گزارش‌ها باید اطلاعات مربوط به مشتری را به او نشان بدهند و مشخص کنند که ارتباط این اطلاعات با مسائل موجود چیست.


  • digital marketing